Het heeft me altijd geboeid hoe mensen beïnvloed worden door media. De manier waarop propaganda wordt gebruikt om de perceptie en gedachten te manipuleren. Hoe symbolen in kunstwerken een verborgen boodschap uitbeelden.
Al vroeg had ik door hoe filmmuziek de spanning moet opbouwen, dat bad guys altijd zwart dragen en meer van dat soort dingen. Dankzij m’n opleiding webdesign kwam daar ook een deel kleurentheorie bij.
Zo leer je na verloop van tijd welke symbolen en kleuren een impact hebben op emoties, gedrag en herinneringen. Beroepsmatig komt dat handig van pas.
Media’s Hidden Codes
Een introductie in dit systeem vond ik vanmiddag terug op de TED pagina voor kinderen: The Key to Media’s Hidden Codes door Ben Beaton. Een leuke ontdekking, die TED-Ed.
Colors, camera angles and logos in the media can all prompt immediate associations with emotions, activities and memories. Learn to decode the intricate system of symbols that are a part of everyday life — from advertising messages to traffic signs.
Dezelfde lijn kan je doortrekken in films. Bij The Verge maakten ze dit overzicht van hoe filmmakers kleuren gebruiken om een specifieke sfeer te creëeren.
Warm red tones for romances. Desaturated colors for apocalypyic films. Blue, cold tones for horrors. Fluorescent greens for science fiction. Yellow tones for films based in the dessert. Saturated, vibrant red tones for comedies. And for everything else: there is blue and orange
Allemaal heel interessant om te weten, want iedere (goede) advertentie die je tegenkomt maakt gebruikt van dat soort technieken. Helaas voor al die marketeers bij ik me daar nogal kritisch en bewust bezig met het analyseren van hun boodschappen.
Ads Worth Spreading
Daarnaast kwam ik er ook achter dat TED in 2011 een actie had gedaan met Ads Worth Spreading.
TED’s Ads Worth Spreading initiative finds ads that communicate interesting ideas with consumers. Think about how an idea can reset someone’s worldview and even begin a domino effect as they pass it on to friends.