Een herkenbare situatie voor ouders: je laat jouw kleine spelletjes spelen op een tablet. Je waarschuwt hen dat ze niks mogen kopen uit een of andere app store. Ze doen het toch. Je krijgt een rekening van aankopen die je niet herkent. Je kind krijgt een uitbrander. Het had beter moeten weten.

Of: je kind werd opzettelijk misleid om deze kosten te maken. Bij Facebook noemen ze dat “friendly fraud”. Nathan Halverson van Reveal schreef er een artikel over: Facebook knowingly duped game-playing kids and their parents out of money

Facebook encouraged game developers to let children spend money without their parents’ permission – something the social media giant called “friendly fraud” – in an effort to maximize revenues, according to a document detailing the company’s game strategy.

[…] The memo stated, “Friendly Fraud – what it is, why it’s challenging, and why you shouldn’t try to block it.” “Friendly fraud” is the term Facebook used when children spent money on games without their parents’ permission. Facebook made clear that game developers should let children spend money even without their parents’ permission.

Het gaat om games zoals Angry Birds, PetVille en Ninja Saga. Ontwikkelaars met een geweten stelden een oplossing voor, maar dat zag Facebook niet zitten.

Stewart’s study had uncovered a downside of protecting children from unwittingly spending money. It would likely hurt Facebook’s revenue.

So despite their monthslong efforts, and results showing they could reduce the problem, and the fact that tech companies such as Apple were already using some similar form of authorization, Facebook decided to go in another direction. It would not try to block children from unwittingly spending hundreds or even thousands of dollars on its games.

Gepubliceerd door Stijn Vogels

Natural born probleemoplosser met een oog voor usability, design, trends en details. Professioneel bezig met letterwoorden als SEO, SEA, SMO, DIY en CYA.